Dagens struktur

EN DAG I SKOVBØRNEHAVEN

  • Vi åbner kl.7.30 med te/kaffe og morgen hygge. Vi vinker og siger farvel med de børn der har behov for det. Man må meget gerne komme til os hvis vi ikke er opmærksomme på et vinkebehov.
  •  Børnene skal være her senest 9.30 så vi kan komme i gang med dagens aktiviteter. Som regel holder vi samling, hvor vi synger og børn og voksne tager ordet og fortæller
  • Umiddelbart efter samling gør turbørnene sig klar til at tage afsted.
  • Når turbørnene er ude, starter dagens aktiviteter for hjemmebørnene.
  • Vi spiser frokost omkring kl. 11.30 og nogle dage forsætter aktiviteterne efter frokost. Andre dage er aktiviteten afsluttet og der er fri legetid.
  • Mellem kl. 13.30 og 14.30 kommer turbørnene tilbage og vi spiser eftermiddagsfrugt i grupperne kl. ca. 14.30-15.
  • Herefter er der legetid og afhentningen begynder så småt.
  • Kl. ca. 16 begynder vi at rydde op i børnehaven og køre cykler på plads i skuret og vi lukker kl. 16.30.

 

Ugen i børnehaven:

 

Aberne og Bierne er på tur hver anden dag. 
Mange uger har vi en fælles turdag - ofte til Dyrehaven og så har Aberne og Bierne hver to turdage og to hjemmedage. 

Vi planlægger gerne aktiviteter og ture så der er en tråd i det. Fx skal vi en tur ud og plukke æbler, er det oplagt at bage en æbletærte dagen efter, eller efter en tur på stranden, lave strandbilleder, Vi kan også vælge at bruge en dag til at forberede næste dags tur; en tur til vandhul kan forberedes med en undersøgelse af hvilke dyr tror vi kan finde/fange, hvad skal vi pakke i rygsækken for at det kan lade sig gøre. Vi kan også samle ting med bestemt formål, sten der ligner noget, noget man kan male på dagen efter. At skabe kontinuitet i de pædagogiske aktiviteter gennem forberedelse, udførelse og bearbejdning, giver børnene mulighed for at lagre de bearbejdede oplevelser så de kan danne erfaringer og derigennem opnå viden.
 
En væsentlig faktor er motivationen som åbner for nysgerrigheden.
Hvis børn er nysgerrige, er de også parate til at lære. Vi tilstræber at arbejde efter noget der i fagsprog kaldes ”barnets spor”. Det handler om at fange børnenes nysgerrighed og interesse der hvor de er og gennem det der rør sig i børnegruppen for tiden. Er det store hit fx at fange edderkopper, vil vi tilrettelægge aktiviteter og ture så det kommer til at handle om edderkopper, hvordan fanger man edderkopper uden at skade dem?(emotionelle kompetencer, empati, styrke evnen til at behandle dyr  og andre ordentligt). Det kan være en tur til Bøllemosen hvor der findes fugleedderkopper og det kan være historiefortælling, sange m.m. Kun fantasien sætter grænser.
 
Der kan være en del forskellige spor i en børnegruppe, men som regel er der et hovedtema og det er at finde frem til det og bruge det, der giver en meget stor motivation og skaber nysgerrigheden.
 

Indendørs arbejder vi med at få indrettet os bedst muligt og ud fra en tankegang om at tingene skal være overskuelige og tilgængelige. Det at tingene er tilgængelige betyder at børnene skal lære at behandle vores legetøj respektfuldt, da de kan komme til alle ting og spil, samt at de skal være i stand til at rydde op efter sig. (Træn gerne derhjemme!) Derfor skal tingene også være overskuelige for ellers er det helt umuligt for et barn at rydde op og få sat tingene på den rigtige plads. Der skal fx ikke være 14 puslespil på hylden, men kun 3. Der skal ikke være 1000 tusser i kassen men 3 i hver farve, som virker. Gennem at holde en generel orden og lære børnene det, kan vi gøre børnene meget selvhjulpne og det at kunne mestre tingene selv, styrker selvværdet. 


Om fredagen (og kun om fredagen) må børnene have op til 3 stykker legetøj med, dog kun legetøj uden lyd, som de så kan lege med sammen med deres kammerater.